Friday, December 14, 2007

Teruja Dengan Janji Hindraf : AMK Terus Dibelenggu Kebodohan



Entah mengapa Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang pernah digelar Pemuda Gagah Berani kini semuanya longlai belaka dimana tampak dibelenggu kebodohan dalam kancah tuntutan Hindraf. Di sini kelemahan AMPKR makin terserlah apabila menyokong perjuangan Hindraf yang terang-terangan ingin menghancurkan keamanan Negara dengan agenda-agenda mengarut aka ‘bodoh’ mereka.

Sudah terlalu banyak tuduhan yang dilemparkan Hindraf terhadap Negara namun AMPKR hanya berdiam diri dan buta-buta menyokong perjuangan Hindraf hanya kerana kepentingan politik mereka lebih kepada sifat mementingkan diri sendiri kononnya dengan menyokong Hindraf nasib rakyat yang ditindas akan terbela.

Kelemahan dan kebodohan AMPKR disini cukup ketara apabila kegagalan mereka memahami dan menghayati erti perpaduan dan keamanan sesebuah Negara yang harus dibela dan diteruskan demi membela nama bangsa dan agama di dalam Negara sendiri.

Sokongan Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Shamsul Iskandar Mohd Akin dalam membela lima orang kuat Hindraf yang ditahan semalam supaya tidak dikenakan tindakan seksyen 8 (1) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah antara sokongan yang paling ‘bodoh’.

Setelah difahami, terbukti antara sebab-sebab Shamsul bersama angkatannya dibelenggu ke‘bodoh’an disebabkan pemahaman politik puak-puaknya yang cetek yang lebih pada sifat hasad dengki yang lebar terhadap pimpinan kerajaan kini.

Tuduhan liar AMPKR terhadap kerajaan bahawa kerajaan memainkan sentimen perkauman adalah tidak benar sama sekali. Shamsul sebagai ketua AMK harus memahami penahanan mereka ini lebih bersifatkan kepentingan menjaga keselamatan Negara yang dikhuatiri akan menjejaskan ketenteraman awam dan ini tindakan wajar bagi menghukum individu yang ingin melihat Negara dalam keadaan porak-peranda.

Umum mengetahui, isu janji Hindraf untuk memberi RM1 juta kepada setiap penduduk India melalui saman yang difailkan bagi menuntut pampasan 4 trilion pound sterling (RM27.7 trilion) daripada kerajaan Britain adalah satu tuntutan yang lumayan dan ini telah membuatkan AMPKR menjadi buta terhadap wang janjian Hindraf.

Ini menunjukkan para pembangkang kini sudah buta dan makin buta kerana hasutan yang lumayan. Jika hendak mempersoalkan kepentingan hak asasi manusia berikutan isu penahanan ini, kita seharusnya fikirkan, apa tindakan kita apabila salah seorang jiran mengunggut ingin membunuh keluarga jiran anda dan apa tindakan anda sebagai salah seorang jiran yang ‘concern’?

Pasti satu tindakan wajar akan diambil oleh anda kalau berlaku sesuatu yang menggugat keamanan dan keselamatan di kawasan anda. Mesti juga tindakan anda sebagai jiran tidak ingin melihat keadaan porak peranda dalam kawasan kejiranan anda dan samalah tindakan kerajaan yang tidak mahu melihat keamanan dan kedamaian Negara ini dimusnahkan oleh individu-individu tidak bertanggungjawab.

Kerajaan tidak sama sekali menyekat kebebasan rakyat untuk bersuara tetapi hendaklah bersuara mengikut peraturan dan bertanggungjawab tanpa niat untuk menghancurkan Negara sendiri. Disini bukanlah ingin membezakan pendapat seseorang sehinggakan ia dicabuli tetapi harus mengetahui pendapat berbentuk teguran itu biarlah membina bukan menghancurkan.

Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, kita pasti mempunyai harapan hidup di Negara ini dalam keadaan aman, selamat serta makmur. ‘Ini bukan Negara yang membisukan semua orang dan rakyat tak bisu’, Pak Lah pantang dicabar.

No comments: