Wednesday, December 12, 2007

Pembangkang Kini Halal Haram Tiada Beza




Berikutan daripada perhimpunan Bersih di Parlimen semalam, ego seorang pemimpin pembangkang terserlah dimana beliau tampak jahil pada ajaran agama Islam berkenaan halal dan haram. "Kami akan terus mengadakan perhimpunan `haram' sehingga ia menjadi halal,’kata Mat Sabu @ Mat Penyapu pada satu sidang akhbar di ibu Negara petang semalam.

Disini, tampak Mat Sabu sendiri keliru untuk membezakan perkara dalam halal dan haram, benarlah ada yang mengatakan perkara yang haram di Malaysia kini boleh dihalalkan atas jaminan Mat Sabu. Ini membuktikan pemahaman ‘toghut’ di kalangan puak pembangkang terus menjadi amalan puak ini.

Kata-kata Mat Sabu ini benar-benar menyedihkan sebilangan rakyat beragama Islam. Sebagai umat Islam yang merupakan antara kumpulan terbesar di dunia kini, penulis percaya Mat Sabu mempunyai beberapa prinsip tetap serta jelas mengenai penggunaan halal dan haram didalam kehidupan seharian.

Jika benarlah Mat Sabu ingin menjadi pemimpin, prinsip seseorang pemimpin amatlah penting kerana ia akan menentukan masa depan rakyat yang hendak dipimpin dan tidak harus terus mengelirukan pemikiran rakyat dengan memainkan isu agama didalam kancah politik.

Namun hakikat pembangkang kini boleh dilabelkan sebagai orang minda ke-3 yang hanya mementingkan diri sendiri. Lihat pada perhimpunan Bersih di Parlimen semalam, motif dan tujuan pembangkang hanya satu iaitu menyampaikan memo bantahan kepada Perlimen atas usul membantah pindaan Perlembagaan untuk melanjutkan umur persaraan Pengerusi SPR dari usia 65 kepada 66 tahun bagi membolehkan Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman untuk terus berkhidmat.

Tindakan pembangkang ini dilihat seolah hendak menutup punca rezeki Rasyid untuk terus berkhidmat yang berkeinginan mengisi kekosongan jawatan tersebut dan ia diganti dengan tokoh dari kalangan pembangkang sendiri kononya lebih berwibawa. Tindakan mereka ini seolah yang berhak memberikan ataupun menyekat rezeki adalah mereka(pembangkang) walhal terang-terang tertulis didalam al-Quran rezeki itu semua datangnya daripada Allah SWT.

Dengan erti kata lain, pembangkanglah yang berhak mengkayakan atau memiskin seseorang dengan kebolehannya lebih mengatasi Allah SWT, maka tentulah logiknya pembangkang di Malaysia kini makin jahil sehinggakan jelas sifat kedengkian akan kewibaan Rasyid yang tanpa segan silu asyik menyerang pembangkang.

Selain itu, perhimpunan yang dianjurkan pembangkang kebelakangan ini terbukti bahawa ia sama sekali tidak dapat menyelesaikan apa-apa sebaliknya hanya mengundang lebih permusuhan, buruk prasangka dan merosakkan negara itu sendiri.

Kalaulah benar mereka 'Pemimpin Rakyat' seperti mereka menggelar diri mereka, pasti mereka tidak akan menganjurkan perhimpunan yang akhirnya merosakkan rakyat itu sendiri. Tetapi tidak, mereka hanyalah bertopengkan kebenaran, yang mana akhirnya rakyat sendiri yang menjadi mangsa.

Belum lagi memimpin negara sudah membuat porak-peranda dan huru hara. Orang macam Mat Sabu dan seangkatan dengannya yang anda hendak pilih jadi pemimpin kerajaan? Tidakkah kita terfikir, sebaiknya kita bersatu di dalam misi membangunkan negara ke tahap yang lebih tinggi di mana perbalahan hanya membawa kerugian, melainkan kita akan semakin ketinggalan.

Fikirkanlah dan renungkan....

No comments: