Monday, December 10, 2007

Kerana Pemikiran Politik Sempit, Anwar Berpolitik Tiada Prinsip



“Apakah ertinya kemenangan, jika kita tiada prinsip sejak perjuangan dilancarkan?!! Kemudian, dalam kesibukan kita ke sana dan ke sini dengan segala macam aktivitinya, mungkin kita lupa bertanya, kerana siapa kita berjuang?! untuk siapa pula perjuangan ini?!! Dan atas jalan (manhaj) teladan siapa kita lusuri perjuangan ini?!”

Gelombang baru krisis perletakan jawatan orang kuat dalam PKR akhir-akhir ini telah menjadikan kecaman masyarakat umum di Malaysia terhadap Anwar semakin relevan. Paling malang ialah nasib ahli dan penyokong peringkat bawahan yang buta-buta diperdaya oleh Anwar.

Disini boleh dilihat, nafsu jenayah Anwar menentang korupsi di luar hanya permainan politik sempitnya tetapi beliau hanya membisu terhadap korupsi dalam parti. Seperti lazim Anwar terus mempamerkan sikap ‘kata dulang, paku serpih’ dimana menggesa rakyat kini menobatkan pimpinan PakLah kini seperti pemimpin yang zalim terhadap rakyat.

Terbukti niat Anwar busuk dan jahat dimana beliau amat suka jika musuhnya membuat kesalahan supaya ada isu yang boleh menguntungkan kerja politiknya dan beliau amat pantang jika musuhnya berbuat kebaikan kerana itu merugikannya seterusnya, menafsirkan pelbagai kebaikan musuhnya itu adalah perbuatan yang zalim.

Kini, ramai dikalangan pembangkang berebut-rebut ingin menjadi pemimpin dimana beberapa para pemimpin pembangkang sudah mempromosikan diri untuk dijadikan calon bakal presiden, dan macam-macam. Tetapi, adakah di antara mereka yang akan berlaku adil dan bersedia menegakkan keadilan?

Untuk apa menang, jika prinsip tergadai?!! Namun orang politik seperti Anwar sekalipun berjuang atas nama Islam beliau sering rasa sempit dada. Ini seacuan dengan seruannya yang sempit dan kerusi yang sedikit lagi menjadi rebutan. Jika partinya tewas dan kerusinya hilang, maka dia seakan hilang segala-galanya.

Mampukah Anwar Ibrahim terus menutup bangkai gajah di bawah nyiru? Jika dahulu Anwar dingati dengan skandal seks dan salah guna kuasanya bersembunyi di belakang retorik "dianiaya" , "kerajaan zalim" dan "mahakamah tidak adil"; mampukah sekarang beliau berbuat demikian lagi?

Skandal ini sekadar membuktikan satu sahaja hakikat iaitu Anwar tidak pernah cakap serupa bikin. Anwar yang dulu mengamalkan tatatertib Melayu iaitu tatatertib kehidupan Islam tetapi sejak beliau menjadi menteri, adab kesopanan beliau terus hilang bagai ‘kacang lupakan kulit’ dek kerakusan beliau ingin menjadi Perdana Menteri.

Namun penulis ingin berkongsi perasaan yang dirasai oleh kebanyakan orang awam seperti penulis. Janganlah kita hairan jika suatu hari kumpulan-kumpulan yang berlabelkan Islam ini dipinggirkan dek kerana kepercayaan yang hilang. Alangkah baiknya, jika bersederhana dalam semua hal. Jujur terhadap prinsip dan pegangan.

Bagi Anwar, seseorang itu hanya dianggap adil, tidak zalim, baik, bersih, murni dan terlepas dari dosa apabila sealiran dengan kehendak mereka. Inilah pengertian atau prinsip keadilan yang dipegang oleh Anwar. Uhhh! Betapa sempitnya dan daifnya Anwar untuk memaksa orang ramai berpegang pada prinsip keadilan tersebut.

No comments: