Friday, November 23, 2007

YA ALLAH KEMBALIKANLAH KEHARMONIAN DITANAHAIRKU INI

Assalamuálaikum sekalian,

Penulis mendapat makluman dari seorang rakan JIM (Jamaah Islah Malaysia) yang berpandangan mengenai perhimpunan gabungan BERSIH dan adil pada 10 November lalu. Pertubuhan ini telah mengambil keputusan untuk tidak mengambil bahagian dalam perhimpunan 100 000 pada 10 November ini. Alasan yang diberikan ialah JIM telah berkerjasama dengan sebuah badan pemantau lain iaitu Mafrel (Malaysians for Free and Fair Elections) dan tidak mahu terlibat dengan Bersih.

Apa yang diperjelaskan oleh rakan penulis ialah JIM tidak mahu untuk terlibat sama dalam perhimpunan ini disebabkan badan Ngo ini sedar terdapat sesuatu perkara yang tidak kena dengan gabungan Bersih dan ada sesuatu yang disorokkan oleh gabungan Bersih dalam program pehimpunan ini.

Penulis sangat terkejut apabila rakan penulis menunjukkan bukti kejahilan para pembangkang di laman-laman web milik pemimpin-pemimpin mereka yang ‘toghut’. Di dalam satu artikel dari laman web harakahdaily dan parti Keadilan Rakyat, mereka menyeru orang ramai secara keras supaya hadir di perhimpunan tersebut meskipun terdapat amaran dari pihak Polis.

Selain itu, emel-emel dari yahoogroups yang dihantar oleh penyokong-penyokong pembangkang kepada penulis membuktikan merekalah perancang perhimpunan yang lepas (BERSIH), kerana mereka mengajak orang ramai supaya hadir dan membuat kacau diperhimpunan ini. Kandungan emel yang diterima adalah sepertidibawah.

“Perhimpunan pada 10 nov dibatalkan kerana agong tiada di Kuala lumpur. Ayuh kita gulingkan kerajaan pada 10 nov ini. Kita akan bermandi darah pada hari itu. ALLAHHUAKHBAR...ayuh! ramai2x kita hancurkan si laknat ini.”

Dari pengamatan penulis, Malaysia yang dahulunya aman kini boleh bertukar menjadi tempat yang tidak selamat oleh kerana terdapat keadaaan huru hara yang ditimbulkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dalam memelihara ketenteraman.

Penulis ingin memesan kepada anak-anak muda yang masih belajar dan ahli-ahli keluarga terdekat supaya tidak menghampiri kawasan perhimpunan yang lalu kerana bimbang rusuhan boleh berlaku semula seperti mana pada waktu Anwar Ibrahim ditahan oleh Polis. Penyokong ekstremis yang tidak berpuashati bertindak liar apabila dihalang oleh Polis yang bertugas menjaga keamanan.

Penulis percaya perkara sama akan berulang pada perhimpunan HINDRAF esok jika terdapat golongan-golongan ekstremis ataupun a****** jalanan buatan Anwar Ibrahim dalam perhimpunan yang akan diadakan pada hari esok. Sebagai seorang rakyat kita perlu memahami hak dan tanggungjawab, pertama sebagai seorang Islam dan seterusnya, sebagai seorang warganegara Malaysia.

Sekian, renung-renungkanlah saudaraku…

Semoga Allah memberikan petunjuk ke atas apa yang kita pilih dan lakukan.

No comments: