Monday, November 26, 2007

Perhimpunan Hindraf Tiada Hala Tuju

Inilah perhimpunan kedua yang telah memalukan negara Malaysia selaku negara yang terkenal dengan kedamaian dan kemakmuran pelbagai kaum. Ia menggambarkan perhimpunan Barisan Bertindak Hak Hindu (HINDRAF) ini sebagai perhimpunan ala militan sekadar ikut-ikutan dan tiada hala tuju walaupun agenda utamanya ingin menuntut keadilan kaum India yang tertindas di Malaysia.

Namun penulis agak terkeliru dengan beberapa agenda demontrasi haram Hindraf semalam di mana ternampak pada setiap peserta yang terlibat dalam perhimpunan ini, tidak tahu akan tujuan sebenar mereka berhimpun walaupun sesetengah daripada mereka mengatakan ingin menuntut kaum India di Malaysia di beri hak keistimewaan dan memansuhkan hak keistimewaan kaum Melayu.

Jelas tuntutan Hindraf ini adalah tidak wajar dan keterlaluan kerana bukan kaum India sahaja menghadapi banyak masalah tetapi kaum Melayu juga menghadapi masalah yang sama dan perlu pembelaan yang sama rata. Jelas tuntutan Hindraf ini hanya mementingkan kaum sendiri yang seolah-olah berada di Negara sendiri.

Jika sekalipun tuntutan ini diterima, adakah masalah kaum India akan selesai? Mereka juga menuntut kaum India diberikan hak kerakyatan negara Britain dan menuntut pampasan atas pengabaian British terhadap kaum India semasa merangka perlembagaan Negara ini di awal kemerdekaan dahulu.

Jika ini yang diminta, tidak hairanlah mereka ini digelar ‘orang gila’ kerana tidak masuk diakal kerajaan Britain akan melayan tuntutan ini. Antara kata-kata seorang peguam gila "Kaum India telah mengalami kesengsaraan di bawah pemerintahan majoriti Melayu Muslim dan pemerintahan Inggeris untuk selama 200 tahun".

Apakah selama ini mereka ditindas oleh orang Melayu? Tidak terlihat pula di Malaysia kaum India ditindas kerana selama 50 tahun merdeka, orang Melayu sendiri tidak kisah akan masalah berlainan bangsa kerana peluang-peluang yang tersedia adalah diberi sama rata antara semua kaum.

Kaum India dinasihatkan supaya tidak terpedaya dengan tindakan sesetengah golongan anti-Kerajaan yang terbukti tidak dapat menerima sistem pemerintahan hari ini,seterusnya disini mereka secara terang-terangan telah menanamkan sentimen perkauman terhadap kaum-kaum lain kepada Negara ini.

Ini secara lumrahnya telah menarik perhatian kaum India dimana 80% daripada kaum India adalah beragama Hindu. Lihat sahaja semalam, pelbagai gelagat kaum ini yang terkenal dengan sifat keganasan telah bertindak ganas sehingga mengakibat beberapa anggota keselamatan cedera parah.



Hindraf bijak memainkan isu agama dalam perhimpunan ini dan telah mengundang kemarahan sesetengah penganut Hindu lantas bertindak ganas. Isu yang berbangkit berkenaan agama adalah perasaan tidak berpuas hati akan tindakan kerajaan negeri yang telah merobohkan kuil-kuil di sekitar Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Melaka terutamanya peristiwa pencerobohan kuil di Padang Jawa kononnya telah wujud beratus tahun.

Antara dakwaan dan penjelasan yang perlu dijelaskan disini :

Dakwaan Hindraf : Hanya kuil dan rumah kaum Hindu yang dirobohkan oleh penguatkuasa di Padang Jawa dan menuduh Kerajaan tidak menghormati tempat beribadat kaum India.

Penjelasan isu sebenar : Bukan hanya rumah dan kuil Hindu dirobohkan, tetapi ianya melibatkan juga merobohkan sebuah surau dan lebih banyak rumah kaum Melayu berbanding kaum India. Dakwaan Hindraf juga adalah tidak berasas apabila menegaskan kaum India ditindas. Tetapi umumnya jelas dapat dilihat di beberapa kawasan di Kuala Lumpur dan Selangor seperti di Kampung Berembang dan Kampung Rimba Jaya yang majoritinya adalah kaum Melayu dan rumah mereka juga dirobohkan sama seperti kaum India yang menetap di sana

Ini menunjukkan sikap Hindraf yang suka mengambil kesempatan dan mempropagandakan isu perkauman untuk kepentingan satu kaum sahaja. Perjuangan Hindraf juga boleh mengundang kepada pepecahan dan sikap saling membenci antara kaum di Malaysia.

Pemudaberani berpendapat adalah perlu rakyat menolak perjuangan Hindraf dan jika benar mahu memperjuangkan hak rakyat, mereka perlu melihat contoh seperti Parti Barisan Nasional yang memperjuangkan kepentingan keseluruhan rakyat biasa dan golongan pekerja yang semakin ditindas oleh penyamun pemimpin Parti Sosialis Malaysia.

Nandrii vanakam….

TOLAK PERJUANGAN KAUM OLEH HINDRAF !
HINDRAF inathin poratadattai olippum

DAN AYUH BANGKIT RAKYAT BERSAMA BARISAN NASIONAL.
Barisan Nasional katchill makkalai inaipum

No comments: