Tuesday, September 18, 2007

Pas Hipokrit Dalam Isu Penyokongnya Membakar Jalur Gemilang

BENDERA adalah panji diri sesebuah negara. Ia juga adalah panji kepada sesuatu bangsa. Maruah dan kehormatan bangsa dan negara itu terletak kepada bendera. Bendera menjadi lambang kepada bangsa dan negara.

Minggu lepas, kejadian bakar bendera yang berlaku di Pantai Batu Burok telah dieksploit sepenuhnya oleh Pas bagi menuduh kerajaan UMNO/BN tidak bertanggungjawab sedangkan individu terbabit sudah pun diberkas dan pihak polis telah memastikan individu yang terbabit adalah dikalangan seorang penyokong pembangkang atau orang awam antara pencetus provokasi yang mengundang kebencian rakyat serta pemimpin kerajaan atas tindakannya.

Malah yang menimbulkan kemusykilan ketika mana individu tersebut sedang membakar bendera Malaysia, beliau sama sekali tidak dihalang oleh rakan-rakan seperjuangannya,Pas malah mereka seolah-olah membutakan mata setelah mengetahui rakannya sendiri yang membakar.

Kenapa situasi ini terjadi? Apakah dalam parti Pas jika penyokongnya membuat kesalahan, ia dibiarkan dan hanya melihat kerana takut untuk menegur sesame sendiri kerana khuatir akan menjejaskan sokongan individu terbabit untuk terus menyokong Pas dan untuk mengelakkan perbalahan dalaman.

Mengapa ini terjadi? Teguran itu adalah sebaik-baik nasihat kerana ia adalah suatu perkataan yang harus di terima secara terbuka tanpa menyimpan perasaan dendam tetapi sukar untuk diamalkan oleh penyokong-penyokong Pas.

Terbukti di dalam Pas budaya ini tidak diamalkan malah ia semakin terkubur di mana di dalam parti Pas suasana masyarakat lebih mementingkan di sendiri dan apabila timbulnya sesuatu masalah besar akibat pengabaian budaya menegur ini maka masing-masing saling menuding jari terhadap orang lain tanpa mengakui kesilapan diri-sendiri.

Sebab itulah antara punca tingkatnya kadar jenayah pada hari ini akibat masing-masing tidak menghiraukan kelakuan negative yang dilihat dan hanya berpeluk tubuh sehingga terhindarnya rasa tanggungjawab seseorang terhadap dirinya sendiri, keluarga dan masyarakat sekitar. Melainkan yang membakar bendera itu orang gila mungkin dia perlu dilepaskan. Tetapi kalau dia waras, tiak kira siapa dia, dan anak siapa, harus dikenakan tindakan.

Rentetan dari peristiwa tersebut, Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu, Datuk Rosol Wahid berkata tindakan pemimpin Pas membenarkan penyokong-penyokongnya membakar dan memijak bendera Jalur Gemilang yang telah menjatuhkan maruah negara, malah ia memperlihatkan Pas boleh dianggap sebagai sebuah parti yang tidak menghormati maruah dan martabat Negara.

Namun masih ada lagi segelintir pemimpin Pas yang mempersoalkan integriti pihak polis dalam peristiwa rusuhan ini. Apa yang dibangkitkan adalah isu penggunaan peluru hidup oleh seorang anggota polis untuk mempertahankan diri oleh ketua dewan pemuda Pas pusat, Salahudin Ayub yang membayangkan penggunaan peluru hidup adalah salah.

Penulis pernah melihat anggota-anggota polis di sekitar Terengganu di mana ketika anggota ini keluar menjalankan tugas, sepucuk pistol sentiasa berada disisinya. Justeru itu, penulis berasa setiap anggota yang keluar menjalankan tugas wajib membawa pistol dan dibekalkan peluru hidup bagi mempertahankan diri dan keadaan sekeliling daripada jenayah yang tidak diduga bakal terjadi.

Oleh yang demikian, tindakan menggunakan peluru hidup dalam menyuraikan peserta demonstrasi adalah wajar dan relevan bagi membenteras perusuh-perusuh Pas pada masa akan datang kerana mereka ini semua tidak makan dek suara apabila di larang, dan tindakan pihak polis bagi meleraikan rusuhan adalah tindakan yang bijak.

Keamanan dan keharmonian Negara akan lebih terjamin dan mana-mana rundingan tidak perlu diadakan dengan penganjur demonstrasi dan tidak perlu penjelasan serta pampasan diberikan kepada pihak yang tercedera.

Dapat dilihat betapa buruknya hati budi sesetengah kepimpinan Pas terhadap negaranya sendiri dan dalam masa yang sama berdolak dalih apabila hal begini ini berlaku. Rusuhan in bukan pertama kali berlaku di Terengganu, malah bukti-bukti diperoleh setakat ini menunjukkan Pas merancang rusuhan sehingga mengakibatkan kerosakan harta benda awam.

Justeru itu, Pemuda Berani dituntut berhati-hati jangan lalai dan leka sehingga terjerumus jatuh ke dalam perangkap jahat Pas dalam memutarbelitkan fakta kejadian pembakaran bendera ini. Dalam masa yang sama, kerja-kerja penerangan perlu dilakukan secara menyeluruh dengan matlamat rakyat menerima dan akur dengan versi UMNO dan menolak versi Pas Jahiliyah terhadap kejadian ini.

Oleh itu, jangan sesekali Pemuda Berani membuka ruang sehingga UMNO dilihat rakyat seolah memakai topeng hodoh yang disediakan Pas. AWAS!!

No comments: