Wednesday, January 9, 2008

Kisah Anak Muda Hingusan

Kaki tipu borek, muda mudi terintik, inilah ungkapan amat sesuai diberikan kepada sekumpulan anak muda yang menggelar mereka Badan Bertindak Anak Muda baru-baru ini dimana telah bertindak menghantar memorandum berbentuk bantal bertujuan hanya ingin menghina seseorang yang dibenci.

Gelagat anak-anak muda ini tidak ubah seperti para pemimpin pembangkang yang sanggup menjatuhkan maruah seseorang demi kepuasan diri sendiri, walhal apa yang diminta atau pun disuarakan adalah tidak masuk dek akal mahupun diterima masyarakat umum.

Tindakan mereka yang menghantar memorandum berbentuk bantal kepada YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melambangkan sikap mereka yang masih kebudak-budakan serta kebodohan mereka didalam menilai sesuatu perkara melibatkan Negara.

Faham disini, anak-anak muda ini telah sepenuhnya termakan hasutan kaki-kaki tipu di Malaysia yang bertopengkan wajah alim berwatakan wara’k. Jika mereka memperkatakan kegagalan dan kelemahan Pak Lah dalam mentadbir Negara adalah perlu dibetulkan, apakah diri mereka sendiri sebagai rakyat betul dalam menegur pemimpin?

Benarlah kata pepatah melayu,’ukurlah baju dibadan sendiri’, tidak salah untuk menegur seseorang tetapi sebagai anak muda seharusnya perlu memikirkan baik buruk satu-satu teguran dimana biarlah ia teguran yang positif bukan negative seperti menghina seseorang. Bagaimana hendak menegur orang gigi berulat, kalau gigi kita pun berulat?

Tindakan anak muda ini untuk mula melibatkan diri dalam menangani masalah Negara bersama amatlah terpuji dan mulia, tetapi anak-anak muda ini harus memahami pengalaman itu amat dititkberatkan dalam satu-satu perkara kerana pengalaman itu menunjukkan kita lebih matang dan bersedia untuk menempuh apa sahaja yang bakal terjadi.

Apa yang hendak dikatakan disini, bukanlah Negara tidak memerlukan generasi muda bersama untuk membangunkan Negara tetapi apa yang Negara hendakkan adalah golongan muda yang saling berkerjasama saling bantu-membantu bukan saling menyalahkan atau menuduh seperti kenyataan Seketeriat BBAM, Badrul Hisham Shaharin “anak muda terlalu kecewa dan malu dengan sikap Abdullah Badawi yang sering tidur sehinggakan beliau sendiri lemah untuk mentadbir negara.”

Apa yang dipersoalkan seketeriat BBAM ini boleh dikategorikan seperti persoalan kebudak-budakan yang mudah terikut-ikut dengan agenda-agenda bodoh pembangkang yang kini muncul agenda bodoh terbaru mereka dimana berjanji menurunkan harga minyak jika menjadi pemerintah kelak. Jika inilah agenda atau janji-janji manis pembangkang untuk mentadbir Negara tidak mustahil suatu hari nanti Negara ini akan hancur sekelip mata dengan hanya menggunakan kata-kata sahaja tanpa berbuat apa-apa.

Jangan bercakap kalau tiada ilmu, itu umpama tin kosong lebih baik senyap tetapi berisi. Kadang-kadang orang boleh bercakap apa sahaja tetapi tidak tahu kebenarannya namun biarlah ilmu yang menilainya…

No comments: