Monday, October 29, 2007

Penentu Nasib Si Pondan Tua…

Apakah nasib Anwar selepas ini? Satu soalan yang perlu dijawab oleh pro-pro pembangkang yang taksub pada kepimpinan si pengelat ini yang terkenal dengan pelbagai helah dan taktik kotor untuk meraih undi rakyat yang kian terkubur pada partinya.

Umum sedia maklum berkenaan klip video perbualan seorang peguam dan seorang hakim negara. Penulis beranggapan klip video ini sengaja direka Anwar bagi mengaburi mata rakyat jelata yang rata-ratanya terpedaya dengan percakapan petahnya.

Anwar layak digelar sebagai “pondan tua” dan anggapan penulis ini memang layak diberikan padanya kerana perwatakan beliau yang “aaw ,aaw” didalam satu video klip keluaran RTM tidak lama dahulu, yang menayangkan perbuatan si ‘pondan tua‘ ini menari sakan di dalam satu majlis.

Naluri si ‘pondan tua’ ini yang terkenal dengan sifat penakutnya terbukti, apabila berhadapan Badan Pencegah Rasuah (BPR) pada pertemuan pertama yang terlalu ketara, apabila BPR meminta bukti yang sahih mengenai isu klip video perbualan seorang peguam kanan dan seorang hakim.

Di dalam pertemuan itu, kedegilan dan sifat penipu Anwar terserlah apabila beliau gagal mengemukakan klip video yang asal selama lebih kurang 14 minit kepada BPR dengan alasan tunggu dan lihat sahaja.

Untuk menutup helah beliau yang kian terkupas, perjumpaan kedua telah dirancang oleh Anwar dengan tujuan untuk mengembalikan kepercayaan rakyat padanya tetapi hanya sia-sia apabila BPR tidak dapat hadir kerana ada tugas yang lebih penting daripada melayan karenah si ‘pondan tua’ yang menggedik tidak tentu hala.

Kelmarin, BPR telah menyerahkan laporan hasil kajian seorang pakar tempatan mengenai ketulenan klip video kepada panel bebas yang akan bermesyuarat bersama untuk menentukan nasib si ‘pondan tua’ ini.Usaha BPR ini harus dipandang tinggi kerana berusaha mengkaji kesahihan klip video tersebut walaupun ia telah disunting oleh Anwar sendiri.

Anwar semakin berani mencabar undang-undang dan tindakan perlu diambil keatas Anwar kerana gagal mematuhi perintah yang dikeluarkan BPR dengan sengaja menyembunyikan bukti klip video yang asal untuk kepentingan politik semata-mata.

Penulis hairan, kenapakah Anwar tidak mengemukakan klip video yang asal? Kenapakah Anwar bersikap begini apabila berhadapan isu yang boleh menjatuhkan maruah Negara sendiri? Kenapa perlu takut kalau benarlah beliau di pihak yang benar?

Benarlah kata pepatah ‘berani kerana benar, takut kerana salah’. Penulis pasti hak - hak keistimewaan orang Melayu akan gugur dan kepentingan kaum Melayu dihapuskan apabila Anwar memerintah kelak dan memandangkan demokrasi menyeluruh adalah pegangan Parti Keadilan Rakyat Malaysia.

Mampukah Parti Keadilan Rakyat Malaysia memjaga hak orang - orang Melayu dalam kedudukan mereka yang dipimpinan oleh pemimpin dari berbagai kaum? Ini adalah satu persoalan penting yang harus kita perbincangkan sebelum kita membuat keputusan dalam memilih kepimpinan dan parti memerintah.

5 comments:

Unknown said...

ECER... tak tercapai diakal mu (nik aziz)

http://siapanakjawab.blogspot.com

Anonymous said...

ADA JUGA PENCACI UMNO YANG BUTA TAJUK DI ATAS....
INGATKAN HATI JER MATI....
OTAK PUN MATI JUGAK

Anonymous said...

ntah xfaham kenaper perlu sokong org yg pernah berkelakuan luar batas tuh eheheh pelik..ini ker yg nak dijadikan pemimpin..xsesuai..

Anonymous said...

anda harus menilai sesuatu dengan melihat dari sudut yang jelas. jangan terlalu pro kepada 1 pihak sahaja.

berkenaan dengan video yanng diminta oleh BPR itu bukanlah kegagalan anwar serahkan copy asal tetapi BPR sendiri yang tidak datang.

bukankan BPR memang nak tangkap anwar kalau tak serahkan copy? kenapa tak tangkap? malah anwar dah besedia dengan salinan asal ditangannya.

tak perlu percaya media 100% kerana mereka diampu!

pemuda said...

Klu saudara nak tahu si ‘pondan tua‘ tu matan Tim.Presiden Umno kamu dulu...Lupa ker